Увійти|Реєстрація

м.Київ, вул. Володимирська, 23

Підписатись на новини
13.05.2020Друга директорська онлайн-конференція «Наглядова рада та стратегія компанії у період та після карантину»: поради та висновки спікерів

Вчора, 12 травня, Професійна асоціація корпоративного управління провела Другу директорську онлайнконференцію на тему «Наглядова рада та стратегія компанії у період та після карантину».

Цього разу спікери сфокусували увагу слухачів на питаннях впливу кризи на стратегію компанії та завданнях ради у таких ситуаціях. Конференцію сумарно відвідали більше 200 учасників з восьми країн, а саме: США, Нідерландів, Вірменії, Азербайджану, Грузії, Білорусі, Казахстану, Великої Британії.

Кілька порад та висновків від спікерів заходу.

Владислав Бурда, засновник та президент сімейної компанії RedHead Family Corporation, засновник та президент Асоціації власників сімейних компаній FBN-Україна, голова рад директорів в сімейних компаніях Барком, MULTIPLEX і Реста:

Борд – це така структура, яка, за звичайних умов, по суті повинна формалізувати бізнес, змусити його рухатися в правильному напрямку і, по можливості, швидше. Але в час кризи борд опиняється в одному човні разом з СЕО та власником, у всіх однакові рівні можливості, і тому членам борда, насамперед, обов’язково потрібно змінити ритм зустрічей. У тих компаніях, які особливо сильно постраждали, зараз ми використовуємо раз в 2 тижні 2-х годинні апдейти, де чітко розуміємо, що відбувається з компанією і що про це думає СЕО. Дуже важливо членам борда не соромитися і говорити про те, що вони згодні на скорочення своїх доходів. Тому що, якщо члени ради не стануть лідерами напряму скорочення витрат і не почнуть з себе, то буде дуже складно усій компанії зменшувати свої витрати. У компаніях, де ситуація зовсім погана, можна зменшити прибутки членів борда до нуля.

«Почніть з себе, модифікуйтеся, робіть часті зустрічі, не соромтеся бути в одному човні, ви тепер вже не зверху, ви не є такою надто формальною спостережливою радою, а ви такий же креативний орган, як і всі інші, тому що усім разом потрібно винайти щось нове, навіть новий бізнес.»

Дмитро Шимків, голова ради директорів Darnitsa Group:

На початку карантину Рада з менеджментом компанії виділили три фактори: робота самого підприємства, безпека і захист персоналу, побудова ефективної роботи. Співпраця та комунікація з менеджментом полягала в тому, щоб спільно вирішити, як ці всі активності правильно налагодити та організувати. Борд тут виступає партнером, ми перейшли на системну роботу – проведення щотижневого аналізу діяльності в кризу за чотирма показниками: бізнес, люди, активи, комунікації. Постійна комунікація між бордом, власником і менеджментом сформувала спільне розуміння, що криза – це можливість для розвитку нових напрямів бізнесу. Вікна можливостей в кризу постійно будуть відкриватися і закриватися, причому у дуже швидкому темпі, тому і рішення треба приймати швидко. Чекати і довго роздумувати немає часу.

Роман Шпек, голова ради НАБУ, голова Наглядової ради АТ «Альфа-банк»:

Завдяки непростим, часом хворобливим і затратним реформам банківського сектору, що проводилися, починаючи з 2014 року, банківська система в працездатному стані проходить цю кризу. Банки мають достатній рівень капіталу, достатній рівень ліквідності, і ті зміни, які проводилися, привели до того, що в більшості банків змінилася корпоративна структура, почали працювати наглядові ради, змінилася культура ризик-менеджменту. Багато тих процесів, які сприймалися болісно, привели до того, що цю кризу банки проходять нормально, вони допомагають вирішувати питання своїх позичальників, вкладників, клієнтів. А в попередні кризи країна та уряд рятували банківську систему.

Основними пріоритетами діяльності Альфа-банку на час карантину стали:

  • Збереження фінансової стійкості банку в середньостроковій перспективі.
  • Збереження людського капіталу. 35% співробітників банку повинні бути на робочих місцях, щоб забезпечити всі процеси банку. Їм надана можливість працювати в безпечних умовах і надані усі засоби захисту, передбачена ротація співробітників при необхідності. Більше 2 тисяч співробітників оперативно були переведені на дистанційну роботу.
  • Прийняття висновків щодо кризової ситуації і параметрів подальшої роботи з урахуванням набутого досвіду.

Ерік Найман, керуючий партнер Capital Times Investment Advisory, керівник напрямку Wealth management; створив і керував інвестиційно-банківським підрозділом Укрсоцбанку (2001-2010); один з провідних економічних експертів України, поділився своїм макроекономічним прогнозом по Україні: «Жити і працювати, як раніше, ми не будемо, економіка переходить на роботу на знижених оборотах. Споживання і виробництво в середньому знизяться на 10-20%. Ми звикли жити в економіці достатку, коли є все, а зараз це закінчилося. За нашими оцінками, доларовий ВВП скоротиться на $20 млрд. до рівня 2018 року, а номінальний гривневий ВВП в гривнях знизиться, вперше в історії України. Даний факт негативно відіб’ється на доходах держбюджету, сприяючи розширенню бюджетного дефіциту. Валютний курс гривні піде на 29-29,5 грн/дол, не вище, це дасть можливість розвинути імпортозаміщення, експорт. Валютні резерви скоротяться, але не критично, а інфляція буде до 10%, що також не є проблемою».

Сергій Гончаревич, засновник та керуючий партнер Capital Times, незалежний директор наглядової ради господарських товариств з часткою держави в статутних фондах Державного комітету з майна Республіки Білорусь, викладач програми «Корпоративний Директор»; член Національного реєстру корпоративних директорів, розповів про джерела фінансування компаній у цей нелегкий час. На думку експерта, на сьогодні залишаються доступними тільки міжнародні фінансові інститути, фонди прямих інвестицій і стратеги. Якщо є гроші і є можливість купувати зараз, то кращого часу для покупок не буде найближчі 5-7 років. Купувати потрібно конкурентів, якісь суміжні компанії, які в підсумку збільшують маржу для бізнесу – і це одна з стратегічних опцій для рад директорів, наглядових рад. Зараз прийшов ринок покупця, і компаніям до прийому або отримання грошей потрібно готуватися – це досить довгий і складний проект. І завдання борда: підтримувати готовність компанії завжди бути готовою до прийому грошей.

Ігор Гут, співзасновник DYB | Develop Your Business, член правління Міжнародного фонду Відродження, заснованого Джорджем Соросом; викладач програми «Корпоративний Директор»; член Національного реєстру корпоративних директорів:  Як член борду я сьогодні фокусуюся на 4-х основних питаннях –

  1. Стан лідера,
  2. Як оптимізацією не знищити корпоративну культуру,
  3. Як наростити технологічність, 
  4. Наскільки реально бізнес-модель компанії потребує адаптації та іновацій. Бо ці зміни потребують немалих інвестицій.

У штаб–квартирі Еріксон в Стокгольмі ще три роки тому я почув думку, що людство накопичило величезну кількість технологій, але використовує ліше маленький відсоток. Пандемія стала каталізатором, прискорювачем використання технологій. Тому все має юзибілиті почне почне застосовуватися в бізнесу у найближчий час. В першу чергу на В2В ринках, підсилюючи внутрішню технологічність. 

Але на що робити ставку – на внутрішню/зовнішню технологічність, це залежить від кожної конкретної компанії та її відносин з клієнтами. Головне прорахувати рівень адаптації та інвестицій у технології, бо ризики високі. Саме тут критично важлива роль борда. У його завдання входить визначити, де знаходиться компанія, оцінити довгостроковість нових можливостей, чи справді наш ринок істотно зміниться?

Борд має допомогти відповісти чи необхідно міняти бізнес-модель і чи варто вкладатися в зміни. Борд сьогодні – це компенсатор в питанні стратегічного планування. Менеджмент в стресі, вони тонуть в операційних питаннях, рятуючи компанію. Але треба думати і про майбутнє. Як мінімум, щоб прийняті сьогодні рішення не були емоційними, керованими лише страхом, а корелювали зі стратегічним вектором розвитку. І тому борд сьогодні допомагає збалансувати ургентні оперативні питання і майбутнє компанії.  

Порада керівникам та членам рад директорів: думати і про себе. Мало хто думає про себе. Ваша енергія – це енергія компанії, її шанси на майбутнє. Важливо зрозуміти, що вас підтримує, тримає в тонусі. Ви не маєте права розкисати. Зараз вдалий період для покращення контакту між бордом та менеджментом. Зараз не до зайвих формальностей. Придивіться, з ким Ви поруч. Спирайтеся один на одного.

 

Підсумовуючи захід, модератор дискусії Олександр Окунєв, голова Правління Професійної асоціації корпоративного управління, зазначив, що ПАКУ продовжуватиме практику онлайн обговорень важливих тем корпоративного управління. 

 

Для тих, хто хоче отримати більше інформації, ми пропонуємо подивитись відеозапис нашого заходу.

Для отримання відео заповніть, будь ласка, вказану форму

Слідкуйте за нашими анонсами. Бережіть себе!