Увійти|Реєстрація

м.Київ, вул. Володимирська, 23

Підписатись на новини
16.04.2020Роль наглядової ради в період карантину та надзвичайних ситуацій: поради експертів

15 квітня Професійна асоціація корпоративного управління провела онлайн конференцію «Роль наглядової ради в період карантину».

У ході обговорення спікери поділилися досвідом роботи наглядових рад (рад директорів) зарубіжних та українських компаній після оголошення карантину, навели приклади термінових та особливих рішень, які довелося приймати, відмітили той факт, що відносини між менеджментом компанії і радою стали тіснішими. Окремо було виділено, що більшість рад перейшли в онлайн режим роботи.

Тимур Баіров, голова казахстанського підрозділу Bitfury Group, голова Наглядової ради Bridge Group, член Наглядової ради Astana Startup Hub; викладач програми «Корпоративний Директор», виділив кілька моментів:

  • компаніям не потрібно вибирати одну стратегію, слід розробити кілька стратегій на різні сценарії розвитку подій і у відповідності до ситуацій їх використовувати та реалізовувати; такий підхід працює і дає максимальний спокій команді;
  • правила поведінки в кризовій ситуації повинні бути зрозумілими і чіткими, так людям спокійніше і комфортніше працювати;
  • щодо винагород, то як варіант виходу з ситуації – зменшити зарплати з подальшим погашенням різниці через означений термін або в обмін на опціони.

Оляна Гордієнко, голова Наглядової ради – незалежний член АТ «Укрексімбанк», зазначила: «Наглядова рада Укрексімбанку на прохання Правління готова надавати всю необхідну йому підтримку та допомогу з прогнозування непередбачуваних ситуацій у зв’язку з коронакризою та відповідних планів дій. Рада працює кожного дня, хоча і у віддаленому онлайн-режимі. Правління, безумовно, завжди фізично знаходиться в банку. Ми бачимо потенційний ризик, що правління може втратити кворум, тому Наглядова рада зараз знаходиться в режимі stand by і готова в будь-який момент підстрахувати задля забезпечення безперебійної роботи системноважливого державного банку».

Олег Журавльов, заступник голови Наглядової ради АТ «Укрзалізниця», голова Наглядової ради ПрАТ «СК» Крона», радник Міністра інфраструктури України; викладач програми «Корпоративний Директор», відмітив: «Природно, що організація роботи більшості рад в зв’язку з епідемією зазнала значних змін. У більшості випадків, і Наглядова рада Укрзалізниці не виняток, ми стали спілкуватися набагато більше і один з одним, і з Правлінням:

  • ми не менше 1-2 разів на тиждень обговорюємо повним складом ради надходження на регулярній основі інформації і використовуємо це спілкування для вироблення рекомендацій Правлінню з урахуванням досвіду окремих членів ради по інших країнах і галузях;
  • проводимо щотижневе спільне консультативне засідання з правлінням по антикризовому порядку – порядок узгоджено і правління може спокійно до нього заздалегідь підготуватися;
  • частіше проводимо позачергові засідання Наглядової ради – 1-2 рази на місяць для більш оперативного реагування на потреби компанії в швидко мінливому зовнішньому середовищі,
  • значно розширили набір засобів віддаленої взаємодії – величезна кількість нових платформ і ресурсів для більш комфортного і тісного спілкування.»

Петер Зашев, професор Стокгольмської Школи Економіки в Ризі, директор програм корпоративного навчання Hanken School of Еconomics,член Ради директорів  Alu-Releco International (Фінляндія); викладач програми «Корпоративний Директор»; член Національного реєстру корпоративних директорів, повідомив у ході включення, що у сьогоднішній ситуації наглядова рада (членом якої він є) намагається наділити директорів компанії стратегічним спокоєм; рада визначила вектор руху компанії і старається не втручатися. Щодо персоналу, то в Болгарії задля уникнення скорочення компанія перейшла на скорочений робочий тиждень. У ситуації, що складається, дуже важливо вимагати від лідерів компаній позитивного мислення і віри в майбутнє, і найголовніше – директори повинні бути чесними у комунікації зі своїм персоналом.

Тарас Кириченко, член Наглядової Ради, представник Кабінету Міністрів України в АТ «ОЩАДБАНК»; член Національного реєстру корпоративних директорів, зазначив, що головне питання в банківському сегменті – це що банк може зробити для клієнтів, для того щоб вони з найменшими втратами пройшли через цю кризу. Крім того Т.Кириченко відмітив, що є різниця в підходах до кризи у досвідчених менеджерів великого і середнього бізнесу на відміну від більш молодого покоління менеджерів стартапів та «молодого» бізнесу. Для більшості великого і середнього бізнесу ця криза не перша і в них є вже певний досвід в антикризовій діяльності, а от саме для менеджерів «молодого» бізнесу, які вперше зіткнулися з серйозною кризою,  дуже помічним є наявність дорадчої чи наглядової ради, яка своїм досвідом може допомогти  тверезо поглянути на дійсність і прийняти оптимальні та зважені рішення.

Олександр Почкун, член Наглядової ради ПрАТ «Мультіплекс-Холдинг»; засновник та керуючий партнер Baker Tilly в Україні; член Національного реєстру корпоративних директорів, зазначив, що на сьогодні швидкість прийняття рішень переважає над якістю прийнятих рішень, тактики домінують над стратегіями, бізнес оперує в середовищі з безмежною кількістю перемінних, слід постійно слідкувати за блискавичними змінами і старатися підлаштовуватися і змінювати хід своїх дій. Також О.Почкун зазначив, що треба уважно стежити за розвитком подій в інших державах, де епідемія розвинулася швидше, і уряди та бізнеси вже пройшли певний шлях антикризового управління. Головні три завдання бізнесу на сьогодні –слідкувати за тим, як розвивається ситуація з вірусом, які рішення приймає уряд, як поводять себе конкуренти, не забуваючи при цьому про головне стратегічне завдання бізнесу та його мету, якщо, звичайно, немає плану закривати бізнес і розпочати щось нове.

Ірина Стародубова, асоційований партнер компанії Capital Times, викладач програми «Корпоративний Директор», член Національного реєстру корпоративних директорів, відмітила, що в малому і середньому бізнесі опорою для бізнесу залишається власник бізнесу, який не може залишити свою компанію напризволяще, а активно включається в повсякденну операційну діяльність, борд в свою чергу стає його опорою, допомогою і порадником. В кризу, коли бізнеси майже припиняють роботу, дуже болючим питанням в малому і середньому бізнесі постає питання людей (персоналу), оскільки дуже тісний зв’язок з персоналом, тому рада порекомендувала власникам і топ-менеджменту компанії створити соціальний фонд допомоги і дуже чітко прокомунікувати людям, що вони в будь-який момент можуть звернутися за допомогою. Також І.Стародубова зазначила, що ця криза – це час поспостерігати за ринком, особливо за конкурентами, проаналізувати, хто стає сильнішим, хто виживає, яким чином їм це вдається і спробувати зайняти ніші, що звільняються слабшими. 

Модератор дискусії Олександр Окунєв, голова Правління Професійної асоціації корпоративного управління (ПАКУ), підсумовуючи захід, зазначив, що Асоціація продовжуватиме практику онлайн-обговорень нагальних тем з корпоративного управління й закликав приєднуватися до спільноти корпоративних директорів через участь у заходах ПАКУ, зокрема – у програмі підготовки членів наглядових рад «Корпоративний директор» .

 

Для тих, хто хоче отримати більше інформації, ми пропонуємо подивитись відеозапис нашого заходу.

Для отримання відео заповніть, будь ласка, вказану форму

Слідкуйте за нашими анонсами. Бережіть себе!