Увійти|Реєстрація

м.Київ, вул. Володимирська, 23

info@cgpa.com.ua

Підписатись на новини
13.05.2022Релокація бізнесу за кордон: хто, чим і як може допомогти

Ситуація, в якій опинилася Україна та її бізнес, змушує підприємців та директорів шукати можливість вижити, зберегти виробництво, знайти ринки збуту тощо. Одним із найбільш обговорюваних наразі заходів є релокація – перевезення бізнесу або його певних складових до іншого, більш безпечного, місця.

Коли саме варто подумати про релокацію за кордон, які фактори слід врахувати, хто і як може допомогти у цих складних проєктах – це і не тільки 12 травня 2022 року було обговорено на онлайн-конференції на тему «Релокація бізнесу за кордон: хто, чим і як може допомогти?». Організатором заходу стала Професійна асоціація корпоративного управління (ПАКУ) провела за підтримки та участі партнерів: Центру міжнародного приватного підприємництва (CIPE), Ради бізнес-омбудсмена в Україні, юридичної фірми Kinstellar, Європейського банку реконструкції та розвитку. Модератором заходу виступив Олександр Окунєв, голова Правління ПАКУ.

Під час заходу були обговорені такі питання:

  • Переїжджати чи зачекати?
  • Які фактори слід врахувати під час обрання країни релокації (розмір компанії, галузь, ринок збуту, наявність ресурсів, оподаткування тощо)?
  • «Плюси та мінуси», особливості країн, куди зазвичай відбувається релокація (Польща, Румунія, Угорщина, Молдова, Словаччина, Канада)
  • Місцеві програми підтримки релокації бізнесу з України
  • Хто і як в Україні може допомогти під час релокації?

Роман Ващук, бізнес-омбудсмен в Україні, виділив три мотивації релокації бізнесу за кордон. Перша – це кризові обставини, коли з тієї чи іншої причини бізнес не може продовжувати свою виробничу діяльність і потребує пошуку іншої локації для продовження роботи. Друга – це створення корпоративної юридичної особи у стабільнішій юрисдикції, під яку можна спробувати зібрати кредитування. Третя – це перспектива кандидатського статусу чи членства в ЄС, і саме відкриття офісу чи перенесення частини бізнесу в європейську країну сприятиме гармонійній і простішій інтеграції в бізнес-середовище та ринок Європейського союзу.

Галина Загороднюк, партнер юридичної фірми Kinstellar, відзначила, що якщо українські бізнесмени коли-небудь раніше задумувалися про переїзд, розширення чи експансію бізнесу в країни Європи, то кращого часу, як зараз, не буде. Слід пам’ятати, що кожна криза – це можливість для росту і розвитку, і ці можливості треба використовувати; і бажано це відразу робити правильно, з урахуванням усіх юридичних правил та норм нової країни. Одним з найкращих рішень для релокації українського бізнесу, особливо що стосується переносу чи створення виробничих потужностей, це індустріальні парки ЄС, мережа яких досить широка в Польщі, Румунії, Молдові та Словаччині, і більшість вже з готовою інфраструктурою.

Андрій Корнута, юрист юридичної фірми Kinstellar, у своїй презентації зупинився на юридичних нюансах релокації бізнесу, особливо виробничих підприємств, в сусідніх з Україною європейських країнах. Зокрема було виділено особливості повної та часткової релокації бізнесу чи виробничих потужностей. Також було представлено короткі довідки, розроблені спеціалістами Kinstellar, в яких дуже чітко і зрозуміло зазначена найперша і найнеобхіднша інформація для підприємців, які роздумують над можливістю відкрити, перенести чи розширити свій бізнес в Польщу, Румунію, Словаччині, Угорщині та Молдові. 

Вероніка Арпінтін, Менеджер Програми ЄБРР Консультації для малого бізнесу в Молдові, звернула увагу учасників на те, що правила роботи на ринках ЄС для українських виробників є загалом такими ж, як і для всіх інших – з жорсткими вимогами щодо екології, стандартів якості, дотримання трудового законодавства, а також сплаті податків та мит. Молдова, як і деякі країни ЄС, працюють над спрощенням деяких процедур для українських підприємств, таких як он-лайн відкриття рахунків у банках, реєстрація бізнесу тощо. Однак, надаючи доступ на свій ринок, ЄС та інші країни не створюють тепличних умов, і треба бути готовим до конкуренції, специфіки ринку, мовних та культурних відмінностей. Молдова, яка підписала договір про вільну торгівлю з ЄС понад 7 років тому, усі ці роки працювала над гармонізацією законодавства. Відповідно, ті компанії, які не мали досвіду роботи на ринках ЄС, віддають перевагу більш комфортному і менш витратному ринку Молдови, з тим, щоб використовувати його як трамплін в ЄС. Серед успішних українських бізнесів, що відкрилися в Молдові та Румунії, Вероніка відзначила ресторанний бізнес, а також сферу послуг (інжинірингові послуги, хімчистки, торгівля, а також бізнес-консультанти). Є й історії успіху та історії невдач. У будь-якому випадку необхідно покладатися на досвід професіоналів (консультантів) при виході на нові ринки, а також пам’ятати про допомогу, яку ЄБРР надає українському бізнесу, як колегами з ЄБРР Україна, і в Молдові, і в інших країнах.

Релокація, переміщення чи розширення бізнесу за кордон – це вибір кожного українського підприємця, який бажає ефективно продовжувати діяльність у період кризових ситуацій, особливо зараз у період війни. Кожному підприємцю, який замислюється над релокацією чи розширенням бізнесу, слід зважити та вивчити усі можливості, переваги та перепони, які можуть стати на шляху розвитку діяльності у сусідні з Україною країни.

Всі матеріали конференції доступні на сайті заходу: https://zahody.cgpa.com.ua/relocation/#b13726