Увійти|Реєстрація

м.Київ, вул. Володимирська, 23

info@cgpa.com.ua

Підписатись на новини
08.07.2015Журналістам розповіли, як правильно висвітлювати питання корпоративного управління

Питанням правильного висвітлення в засобах масової інформації корпоративного управління був присвячений практикум 3 квітня, організований Міжнародною фінансовою корпорацією (IFC), Професійною асоціацією корпоративного управління (ПАКУ) та Investor Relations Agency (IRA).

Щоб розкривати цю тему професійно, журналісти, які пишуть про бізнес і фінанси, повинні добре розуміти, що таке корпоративне управління, як здійснюється керівництво компаніями, які умови необхідні для їх успішності, а також які виклики і проблеми стоять перед ними. Саме на ці питання постаралися відповісти автор і модератор практикуму –Олексій Волинець, фахівець з управління знаннями Групи з Корпоративного Управління IFC, і спів-модераторОксана Параскева, партнер Investor Relations Agency, член правління ПАКУ, журналістам і представникам компаній, що зібралися на практикумі.

У першій частині практикуму Олексій Волинець зупинився на питанні, що таке корпоративне управління, і чому воно повинно цікавити журналістів. В першу чергу, він показав, що це далеко не нудна тема, адже, в цілому, це історії про основні людські потреби, бажання і прагнення: успіх, жадібність, страх, сильні сторони / слабкості, статус, владу. На прикладі катастрофи у Фукусімі автор показав, що коріння катастрофи лежать в неналежному корпоративному управлінні, а саме: в енергетичній компанії «Tokyo Electric Power Company» був відсутній Комітет з Ризику в раді директорів, тільки 2 з 20 членів ради директорів були незалежні, в 1977- 2002 рр подавали неправдиві технічні дані регуляторам по щонайменше 200 випадкам та ін.

Олексій розповів про те, що таке корпоративне управління, показав зв’язок між менеджерами, членами ради директорів і акціонерами. Пояснив, що належне корпоративне управління є інструментом захисту акціонерів, залучення інвестицій з меншими витратами. Журналісти дізналися, на що потрібно звертати увагу, щоб створювати цікаві історії.

В другій частині практикуму спікери детальніше розглянути роль ради директорів, акціонерів, їх функціонал, щоб зрозуміти яким чином управляються і контролюються компанії.

«Будь-який журналіст, який вміє логічно мислити, швидко зрозуміє, в чому різниця між належним і неналежним управлінням. Прекрасні репортажні історії можуть вийти і про те, і про інше. І хороші і погані історії роблять важливий внесок у прозорість і підзвітніст бізнесу»– процитували доповідачі Посібник «Хто керує компанією? Як робити репортажі по темі корпоративного управління», який презентували під час тренінгу.

Були визначені типи обов’язків рад директорів і окремих його членів. Окремо зупинилися на тому, чиї інтереси представляють директора.

Учасники практикуму на прикладах, в тому числі і українських компаній, розглянули можливі схеми корпоративного шахрайства, і які існують індикатори подібних зловживань керівництвом компанії.

Олексій Волинець розповів, що крім шахрайства, компанію можуть повністю зруйнувати юридичні війни, які погано вирішуються, і підрив репутації, гострі розбіжності між зацікавленими сторонами, куди входять акціонери, рада директорів, співробітники, клієнти, ЗМІ, постачальники і всі, кого торкається діяльність компанії.

Спікер дав кілька порад журналістам для «зондування» компанії та підготовки сюжетів про корпоративне управління.

Після обіду Оксана Параскева і Олексій Волинець розповіли про сім’ю і державу в ролі власника компанії.

«Переважна кількість підприємств у більшості країн з економікою, що формується, – це державні та сімейні компанії. Цим компаніям властиво функціонувати з мінімальною кількістю стримувань і противаг і не розкривати про себе майже ніякої інформації, що робить близьке знайомство з такою компанією для журналістів складним»(Посібник)

В Україні досить багато великих компаній, які управляються сім’ями: наприклад, агрохолдинги «Нібулон» та «Мрія», їх особливість в тому, що сім’ї належить більшість акцій, під контролем сім’ї призначення на посади директорів і керівництва вищої ланки. Але є і свої недоліки: після відходу від справ третього покоління продовжують успішно функціонувати менше 10% сімейних бізнесів через погане планування спадкоємності і відмінності точок зору старшого покоління від поглядів нащадків. Сім’ї, що сваряться, можуть дати хороший матеріал для сюжету!

Учасники практикуму дізналися також про деякі особливості державних підприємств – про сильні сторони і про проблеми. Говорячи про проблеми, Олексій Волинець згадав про ПЗЗ – корупцію в рядах її керівництва.

Спікери підказали, які питання потрібно прозондувати журналістам, що писатимуть про подібні компанії.

Про те, як розгледіти за цифрами звітності компаній цікавий сюжет, розповіла Оксана Параскева.

«Бізнес-репортери, що ведуть журналістські розслідування, повинні вміти виявляти порушення в фінансовій та нефінансовій інформації, що міститься в обов’язковій звітності. Для цього потрібно читати те, що написано дрібним шрифтом … »(Посібник)

Були наведені в приклад кілька великих компаній, що стали банкрутами у зв’язку з бухгалтерськими махінаціями, замаскованими у звітах.

Оксана Параскева розповіла про річну і квартальну звітність, що повинні містити звіти, на які документи потрібно звертати увагу журналістам і що саме вони зможуть по цих документах дізнатися, наприклад про крадіжку активів, підроблений прибуток і приховані втрати.

Спікер акцентувала увагу, що в Україні журналісти, на жаль, шукають саму звітність, а не те, що за нею стоїть, і поділилася «червоними прапорцями» – сигналами тривоги, що вказують на те, що, можливо, компанія замішана у фінансових махінаціях.

На завершення, Олексій Волинець та Оксана Параскева нагадали, що журналісти не повинні йти на бухгалтерські курси – все, що потрібно, це завести хороші джерела серед топ-менеджерів, власників банків і компаній реального сектора економіки, консалтингових та юридичних фірм, податкових консультантів, аудиторських фірм тощо.

Отримані знання учасники практикуму змогли застосувати на інтерактивній сесії, гостем якої був Андрій Дубецький, директор з розвитку Представництва Варшавської Фондової Біржі в Україні.

Журналісти залишилися задоволені тренінгом, за їх словами, вони дізналися багато нового і будуть використовувати це у подальшій роботі. Крім того, всі учасники отримали Посібник «Хто керує компанією? Як робити репортажі по темі корпоративного управління».