Увійти|Реєстрація

м. Київ вул. Михайлівська, 12 Б

+38 (044) 228-87-59
+38 (044) 278-12-52
info@cgpa.com.ua

Міжнародний форум корпоративних директорів

6 грудня відбувся перший Міжнародний форум корпоративних директорів, організований Професійною асоціацією корпоративного управління (ПАКУ) та Міжнародною фінансовою організацією (IFC).

Форум став унікальною подією, як по контенту – вперше в Україні були розглянуті реальні кейси побудови наглядових рад і залучення незалежних директорів у них, так і за форматом – крім учасників сесій, які представляли свої кейси, працювала ще й спеціальна експертна панель в особі Марини Петров, заступника директора Європейського банку реконструкції та розвитку (ЄБРР), Вячеслава Якимчука, партнера київського офісу Baker & McKenzie, Олени Кібенко, керуючого партнера юридичної фірми «Кібенко, Оніка і партнери», Андрія Бойцуна, директора з досліджень в Центрі економічної стратегії (ЦЕС), Олександра Окунєва, голови Правління ПАКУ. 

Про актуальність порушених питань свідчить не тільки зоряний спікерський пул, а й майже 200 учасників, які відвідали захід.

Відкриваючи Форум, Руфат Алімарданов, Глава регіонального представництва Міжнародної фінансової корпорації (IFC) в Україні та Білорусі підкреслив, що сьогодні в корпоративному секторі України зростає запит на прозорість і передбачуваність ведення бізнесу, а правильно побудоване корпоративне управління істотно допомагає компаніям відповідати на цей запит, знизити управлінські помилки і залучати додатковий капітал.

Марина Петров, заступник Директора ЄБРР в Україні, в свою чергу додала, що йдеться також про належний рівень захисту бізнесу і дотримання інтересів інвесторів й інших стейкхолдерів, і одним з ключових питань є створення наглядових рад.

Першими своїм досвідом побудови ефективного наглядової ради в приватній компанії ділилися представники групи компаній ДТЕК: «Якісно сформована наглядова рада з залученням до неї незалежних директорів з гарною репутацією збільшує доступ українських компаній до ринку зовнішніх запозичень і знижує вартість таких запозичень», – вважає корпоративний секретар, член наглядових рад ПАТ Групи ДТЕК, член Правління ПАКУ Олексій Поволоцький.

Ще один член наглядових рад DTEK Energy BV, DTEK Renewables BV, незалежний директор, керуючий партнер Iveaghouse Capital Investment Advisors Йохан Бастін зазначив: «Компанії, в яких система корпоративного управління заснована на принципах прозорості, підзвітності, прихильності відповідального інвестування та суворого дотримання принципів ESG, мають більш високу капіталізацію, є більш привабливими для інвестування». Також своїм досвідом роботи у Раді ділились Сергій Коровін, член наглядових рад DTEK ENERGY B.V., DTEK OIL & GAS B.V., DTEK RENEWABLES B.V., Голова Правління DTEK MANAGEMENT B.V. та Кетрін Сталкер, член наглядової ради DTEK ENERGY B.V., незалежний директор. 

Друга сесія Форуму була присвячена досвіду групи компаній «Нова Пошта», представники якої розповіли про перші кроки становлення наглядової ради в локальній компанії.

Про те, навіщо створювати наглядову раду, які її функції і як до цього прийшла «Нова Пошта» говорив Данило Пасько, голова Наглядової ради, голова комітету з корпоративного управління: «Цінність наглядової ради в тому, що вона здатна виробити стратегічне бачення бізнесу. Рада оцінює його з боку і пропонує оптимальні рішення там, де це необхідно».

«Звичайно, незалежні директори потрібні українському бізнесу. Наявність ефективних наглядових рад в приватних і державних компаніях – це позитивний сигнал, якому довіряють інвестори. А вони рано чи пізно в Україні прийдуть», – підкреслив Марк Івашко, член Наглядової ради групи компаній «Нова Пошта», член комітетів з фінансів / аудиту та корпоративного управління. 

Про стратегічні плани компанії «Нова Пошта» поділився Володимир Поперешнюк, співзасновник, член Наглядової ради, голова комітету зі стратегії, а на питання про винагороду членів Ради відповідав Денис Бродський, член Наглядової ради, член комітету з номінацій та винагород.

Керуючий партнер AVELLUM Микола Стеценко, відкриваючи другу половину Форуму, акцентував увагу на чотирьох фундаментальних принципах корпоративного управління – підзвітності, чесності, прозорості та незалежності.

Про корпоративне управління як основний критерій для прийняття рішення міжнародними інвесторами розповіла Олена Волошина, керівник діяльності IFC в Україні, на прикладі кейсу компанії «Миронівський хлібопродукт» (МХП).

«Не так багато компаній, як нам би цього хотілося, впроваджують систему незалежних директорів. А драйвер для цього у кожного свій. Хтось це робить з бажання вийти на біржу, хтось – бо хоче залучити нормальне фінансування, хтось – через тиск з боку менеджменту. І в Україні теж зростає пул експертів, які могли б стати кандидатами на посади незалежних директорів для наших компаній», – зазначила пані Волошина в своєму виступі.

Анастасії Соботюк, директор IR, корпоративний секретар ПАТ «Миронівський хлібопродукт», під час виступу повідомила, що корпоративне управління в МХП відповідає вимогам законодавства Люксембургу і ґрунтується на загальноприйнятих стандартах і методах, передбачених Кодексом корпоративного управління Великобританії, а Рада працює з 2005 року.

Не менш цікавою стала банківська сесія, яка торкнулася питань досягнення балансу при формуванні Ради – віку, гендерного питання, набору компетенцій, досвіду майбутніх членів Ради.

У 2013р. Рада з Ринків капіталу Туреччини переглянула свої рекомендації, взявши до уваги проект закону, запропонований Проектом «Незалежні директора жінки» (IWD) і вимагає, щоб лістингові компанії встановили цільової відсоток складу жінок в раді директорів не менше ніж 25%. «Мета (Ради – прим.) – знайти кращих, найбільш здібних, динамічних, зацікавлених і самовідданих членів ради директорів, які зможуть відразу включитися в роботу і допомогти підняти компанії на більш високий рівень. Йдеться про те, щоб зробити те, що буде корисно для бізнесу: вибрати з більш широкого, більш різноманітного пулу талановитих людей», – зазначила Тетяна Філіппова, член Ради директорів Şekerbank T.A.Ş., Туреччина (2007-2012).

Своїм досвідом про роботу з радами банків ділилися партнер інвестиційного банку SD Capital, заступник глави НБУ (2014-2016) Владислав Рашкован, голова правління АТ «Піреус Банк МКБ» Сергій Наумов і Леонід Антоненко, голова Постійної комісії Київської міської ради з питань власності, директор департаменту реєстраційних питань і ліцензування НБУ (2015). 

«Помилки, яких припускаються на рівні операційного менеджменту, в більшості випадків роблять організацію сильніше. Однак це тільки в тому випадку, якщо вона має ефективне корпоративне управління», – зазначив Тимур Коган, засновник і генеральний директор компанії BPU.

Однією з найбільш резонансних стала сесія з корпоративного управління в державних компаніях на прикладі єдиної поки в Україні держкомпанії, в якій незалежні директори становлять більшість, – НАК «Нафтогаз України». Під час Форуму члени Наглядової ради – Юлія Ковалів, керівник Офісу Національної інвестиційної ради при Президентові України, Володимир Демчишин, Міністр енергетики та вугільної промисловості України (2014-2016), незалежні директори Маркус Річардс і Чарльз Проктор – зробили свої перші публічні заяви.

«Насправді на прикладі цієї Компанії ми хочемо показати як система корпоративного управління змінює бізнес Компанії, змінює фінансовий результат Компанії і змінює культуру Компанії в цілому. Протягом 20 років до Нафтогазу ніхто з великих кредиторів навіть не підходив, а на сьогодні компанія вже отримала великий кредит від ЄБРР, наступним ми отримали кредит від Світового банку – ми відновлюємо довіру до Компанії », – заявила Юлія Ковалів, голова наглядової ради НАК «Нафтогаз України».

«Наглядова рада в держкомпанії має сенс, в першу чергу, як захист від політичного впливу», – зазначив член Комітету з призначень керівників та членів наглядових рад держпідприємств і директор з досліджень Центру економічної стратегії (ЦЕС) Андрій Бойцун.

Оляна Гордієнко, член Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку України, яка є одним з найбільш активних «драйверів» реформи корпоративного управління заявила: «Якісне корпоративне управління в компанії – це не про “правильні” рішення, не про Наглядову Раду, більшість в якій мають незалежні директори. Якісне корпоративне управління – це про процеси прийняття і реалізації рішень в компанії. Більш якісний рівень корпоративного управління означає, що винайдений найкращий можливий процес прийняття рішень з урахуванням конкретних обставин конкретної компанії. Не існує єдиного правильного стандарту щодо системи корпоративного управління, і найкращий варіант для тієї чи іншої компанії залежить від того, що є рушійною силою покращення корпоративного управління і хто є зацікавленими сторонами цього процесу»​.

Підводячи підсумки першого в Україні Форуму корпоративних директорів, Олександр Окунєв, голова Правління Професійної асоціації корпоративного управління зазначив: «Я вважаю, що Форум цілком вдався. Ми виконали більшість завдань, які ставили перед собою: привернули увагу до теми; протестували свої напрацювання; отримали реакцію професійного співтовариства; уточнили свої плани; отримали цілий ряд цікавих пропозицій від старих і нових партнерів. Звичайно, були деякі задумки, які реалізувати не вдалося, але головна робота в цій сфері ще попереду. Чи стане Форум регулярним? Ми зробимо для цього все від нас залежне. Але такі проекти поодинці ніхто не реалізовує. Хочу звернутися до тих, хто організовував з нами Перший Форум, а також до потенційних нових партнерів: друзі, приєднуйтеся, давайте «рухати» цю тему разом!»

Загалом захід відвідало близько 200 осіб – представники банківської сфери, рітейлу, аграрного сектору, страхового та фармацевтичного ринків, енергетичного сектору, паливної промисловості, нафтогазової галузі, юридичних і консультаційних компаній, міжнародних організацій, державних органів, професійних асоціацій та засобів масової інформації.

Детальна інформація про Форум, фотозвіт та матеріали за посиланням