Увійти|Реєстрація

м. Київ вул. Михайлівська, 12 Б

+38 (044) 228-87-59
+38 (044) 278-12-52
info@cgpa.com.ua

Підписатись на новини
13.06.2016Міжнародний форум корпоративних секретарів задав нові тренди для українських компаній

Чи проходить в Україні корпоративна реформа? Хто такий незалежний директор в зарубіжних і вітчизняних реаліях? Як імплементувати новели корпоративного законодавства? Що важливо для ефективної системи управління державних і приватних компаній?

На ці та інші актуальні питання відповіли спікери «III Міжнародного форуму корпоративних секретарів», який відбувся 3 червня в Києві.

Організаторами Форуму виступили Професійна асоціація корпоративного управління (ПАКУ) і Міжнародна фінансова корпорація (IFC).

ДИВИТИСЯ ФОТОАЛЬБОМ МІЖНАРОДНОГО ФОРУМУ КС – 2016

Більше 120 професіоналів в сфері корпоративного управління з України, Білорусі, Великобританії, США, Казахстану і Нідерландів зібралися на головному дискусійному майданчику для обміну досвідом, ознайомлення з інноваціями в сфері корпоративного права та зародження ідей нових інтернаціональних проектів.

Відкрили Форум вступною промовою голова Правління ПАКУ Олександр Окунєв і голова регіонального представництва Міжнародної фінансової корпорації (IFC) в Україні та Білорусі Руфат Алімарданов. Вони акцентували увагу на актуальності незалежного майданчика Форуму КС для країни:

“Такі заходи дуже важливі сьогодні для розвитку теми корпоративного управління, як запоруки стабільності, залучення інвестицій і виходу українського бізнесу на нові ринки. Бажаю всім учасникам продуктивної роботи”, – звернувся до аудиторії Руфат Алімарданов.

Першу сесію організатори присвятили дискусії: чи йде насправді в Україні корпоративна реформа? Тон відповідей задав модератор панелі Олександр Окунєв. За його словами, важливо звертати увагу не тільки на масштабні зміни, але і на невеликі кроки, які здійснюються в позитивному напрямку.

В тон цієї думки, голова Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку України Тимур Хромаєв поділився досягненнями і труднощами проведення реформ з боку НКЦПФР. В тому числі, він порівняв ситуацію і настрої на ринку в 2015 і 2016 роках:

“Якщо рік тому деякі речі сприймалися зі скепсисом, то ми вже бачимо, як ставлення змінилося. Підвищується відповідальність на ринку, незначно, але підвищується якість розкриття інформації. Ми досягли успіху і в очищенні нашого ринку від такого негативного явища, як фіктивні цінні папери. Активно йде зміна законодавчого поля”, – розповів Тимур Хромаєв.

Проте, дуже багато нових норм, як Закону України “Про акціонерні товариства”, так і недавно прийнятого Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо управління об’єктами державної та комунальної власності», підлягають розшифровці в плані їх імплементації. Про це заявив перший заступник голови Фонду державного майна України Дмитро Парфененко.

“Наприклад, інститут незалежних директорів: як їх відбирати? Звідки вони беруться? Як їх відкликати? І я не зовсім розумію відповідальність незалежного директора, якщо він приймає рішення явно не в інтересах держави”, – поділився сумнівами експерт.

Подібні спірні питання в сфері корпоративного управління часто виникають не тільки у держслужбовців, а й у власників і управлінців компаній. Саме з метою пошуку відповідей для корпоративних секретарів ПАКУ з квітня 2016 року почала новий напрямок роботи: підготовка Роз’яснень (тлумачення норм законів), Рекомендацій (поради щодо імплементації законодавства) і Професійних думок (зі спірних питань), які доступні на сайті Асоціації.

Що робить для корпоративної реформи Міністерство економічного розвитку і торгівлі України розповіла радник першого заступника Міністра Ольга Магалецька. Вона підкреслила, що пріоритетами є забезпечення ефективного управління державних компаній і розкриття інформації про їх діяльність.

Як саме це можливо здійснити через механізми SOE Reload пояснила партнер київського офісу міжнародної юридичної фірми Baker & McKenzie Оляна Гордієнко:

“Правила для компаній в приватному секторі і в державному секторі повинні бути однаковими. Ясна річ, що з урахуванням специфіки, особливо таких важливих для держави сфер, як оборона. Але правила корпоративного управління, механізми і структури повинні бути однаковими”, – заявила вона.

Також Оляна Гордієнко подякувала Професійній асоціації корпоративного управління за унікальні і корисні дискусії і семінари, які формують абсолютно нову культуру бізнесу в Україні, а також додала, що Міжнародна юридична фірма Baker & McKenzie виступила офіційним юридичним партнером Форуму в 2016 році і готова до подальшої продуктивної співпраці з ПАКУ.

Родзинкою Форуму став виступ у другій сесії Форуму керівника служби корпоративного управління і віце-президента з юридичних питань компанії Philips Lighting (Нідерланди) Еріка Вермулена. Він розповів про роль незалежних директорів, а також про труднощі та переваги їх роботи в компаніях.

Починаючи з визначення самого терміна “незалежний директор” від Financial Times, деталізуючи проблематику вибору фахівців в даній сфері, до конкретних best practices з досвіду роботи іноземного бізнесу – все це експерт встиг донести до аудиторії в динамічному європейському форматі.

Як ці передові практики адаптувати до українських реалій, в тому числі за допомогою впровадження законодавчих стимулів розвитку професії незалежних директорів, описали голова Правління ПАКУ Олександр Окунєв і директор департаменту НКЦПФР Максим Лібанов.

Щоб вирішити проблему пошуку кандидатів на посади незалежних директорів, за словами Олександра Окунєва, в планах ПАКУ є створення реєстру незалежних директорів, яких зможуть залучати до роботи українських компаній. Адміністрування даного реєстру зможе здійснювати секретаріат Асоціації, а професійне співтовариство – приймати рішення про включення і виключення кандидатів. Самі ж критерії відбору знаходяться в стадії розробки.

Третя сесія міжнародного Форуму включила в себе змістовну дискусію про імплементацію законодавчих новел, і в першу чергу, низки положень Закону України №289 “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо захисту прав інвесторів”.

Так, рекомендації для успішної реалізації корпоративної реформи представив корпоративний секретар групи ДТЕК, член Правління ПАКУ Олексій Поволоцький: “До 1 січня 2018 року, в першу чергу, необхідно показати бізнесу орієнтири, формалізувати і “візуалізувати” ключові елементи реформи фондового ринку. Не менш важливо впровадити елементи реформи в програму дій міністерств, центральних органів влади і держкомпаній”.

Він додав, що в найкоротші терміни потрібно усунути недоробки закону №289, спростити порядок переходу ПАТ в ПрАТ “квазі-публічним” компаніям, оптимізувати регулювання угод, переглянути економічні вимоги до лістингу, а також зменшити податкові та адміністративні витрати при публічному розміщенні акцій.

Поради акціонерам і топ-менеджерам компаній за похідними позовами представив радник юридичної фірми «Саєнко Харенко» Сергій Смірнов. Він звернув увагу учасників на те, кому і в яких випадках є сенс звертатися з позовом про відшкодування збитків і які аспекти потрібно попередньо врахувати компаніям, щоб уникнути проблем.

І ще одна новація не залишилася без уваги. З 1 травня 2016 року в Україні з’явився новий учасник корпоративних відносин: представник акціонера в Наглядовій раді. “Законом врегульовано лише мала частина аспектів діяльності таких членів НР”, – на цьому наголосив менеджер департаменту з корпоративного управління ДТЕК Євген Круть.

“Закон не передбачає конкретного способу обмеження повноважень таких представників, тому акціонер може самостійно вибрати зручний для нього спосіб. Врегулювати застосування таких обмежень необхідно в Статуті, положенні про НС або в договорі між Товариством та членом Наглядової ради”, – порадив він.

Доповідачі четвертої сесії приділили увагу практичним аспектам роботи корпоративних секретарів та поліпшенню ефективності їх роботи. Так, на необхідності постійного вдосконалення комунікативних навичок акцентував заступник Корпоративного секретаря – керівник Секретаріату Ради директорів АТ «Самрук-Казина» (Казахстан) Жардем Курмангазієв.

“Навички безконфліктного вирішення питань дуже важливі, особливо в великих холдингах, де виникають питання на стику інтересів акціонерів, менеджменту та інших стейкхолдерів. Якраз завдання корпоративного секретаря – намагатися вирішувати такі ситуації на благо компанії”, – прокоментував він.

Але комунікація – це не тільки психологічні навички, а й канали передачі інформації, а також інноваційні рішення. Саме такі технологічні можливості для ефективної роботи спеціалістів в сфері корпоративного управління презентував консультант компанії «ICSA Software International» (Великобританія) Нікіта Коломнін.

“Забудьте про стоси паперів і безсонні ночі перед засіданням ради директорів. Всі процеси підготовки і проведення зборів вже стали набагато простішими з використанням рішення BoardPad. Тут всі ваші документи зібрані в одному місці, акціонери бачать тільки останні версії збережених файлів, ви можете контролювати процеси онлайн. Та й саме голосування можна автоматизувати, що дуже зручно”, – сказав він.

Завершив ділову програму Форуму директор рейтингового агентства IBI-Rating Ігор Андрусик. Він представив міжнародній аудиторії результати дослідження “Корпоративне управління в компаніях реального сектору 2016”, підготовленого IBI-Rating в тісному партнерстві з ПАКУ.

“Посилення протягом останніх років регуляторних вимог сприяло поліпшенню корпоративного управління в цілому по компаніям досліджувались). Проте, значна частина проаналізованих компаній не публікує інформацію про кінцевих бенефіціарів, не мають незалежних членів у складі Наглядових рад, корпоративних секретарів і кодексу корпоративного управління “, – сказав він.

Експерт додав, що з огляду на тенденцію євроінтеграції України, і той факт, що компанії, акції яких розміщені на міжнародних біржах, демонструють високий рівень стандартів корпоративного управління (середній показник – 95%) – корпоративне управління в Україні вже сьогодні дійсно стає новим “трендом” для вітчизняних компаній.

Кульмінацією Форуму стала яскрава і святкова церемонія оголошення результатів і нагородження переможців конкурсу «Корпоративний секретар року». Переможцем за особисті професійні досягнення у сфері корпоративного управління за минулий рік стала корпоративний секретар ПАТ «КРЕДІ АГРІКОЛЬ БАНК» Юлія Федоренко.

Лауреатами конкурсу журі визначило корпоративного секретаря ПАТ «ІДЕЯ БАНК» Богдана Крука і корпоративного секретаря групи компаній «Метінвест Холдинг» Олексія Колчанова.

Двоє учасників перемогли в окремій номінації «Професійний прорив року». Таку нагороду отримали головний юрисконсульт ТОВ «ДТЕК» Лілія Зоненко і головний спеціаліст відділу по роботі з підприємствами, корпоративними правами яких володіє Компанія, департаменту майнових та корпоративних відносин Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України» Дарина Куниця.

Номінантами конкурсу «Корпоративний секретар року» в цьому році також стали директор департаменту корпоративного управління ТОВ «УКРАЇНСЬКА ДІЛОВА ЕКСПЕРТИЗА» Дар’я Лініченко і корпоративний секретар ПАТ «ПЕРШИЙ ІНВЕСТИЦІЙНИЙ БАНК» (2008 – 2016) Олена Мусіхіна. Всі номінанти отримали цінні подарунки від оргкомітету та партнерів Форуму.

Спілкування українських і зарубіжних лідерів в сфері корпоративного управління продовжилося у неформальній атмосфері під музику від cover-групи.

“Ми хочемо ще раз підкреслити для наших колег, що день Форуму корпоративних секретарів – це не тільки насичена конференц-програма, а й справжне професійне свято! Запрошуємо приєднуватися до спільноти провідних фахівців і відзначати День корпоративного секретаря щороку у чудовій і швидкозростаючій компанії професіоналів”, – резюмував Олександр Окунєв.

Наступний Форум відбудеться в Києві 16 червня 2017 року.

Слідкуйте за новинами про підготовку Форуму і про старт відбору заявок на участь в Конкурсі «Корпоративний секретар 2016 року» в розділі “Новини” на сайті Професійної асоціації корпоративного управління, а також на сторінці в соціальній мережі Facebook.

Контактна особа: Анастасія Баклан: +38 093 460 87 03, nastya.baklan@gmail.com

Офіційний юридичний партнер: Міжнародна юридична фірма Baker & McKenzie.

Партнери: компанія «ЕМКОН», ТОВ «ДМ».

Аналітичний партнер: рейтингове агентство «IBI-Raiting».

Event-провайдер: компанія Event Envoy.

За підтримки Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку, Фонду державного майна України, Української асоціації інвестиційного бізнесу, ПАРД&АФП, Асоціації адвокатів України, Асоціації професіоналів корпоративної безпеки України, Асоціації українського бізнесу в Польщі. Генеральний медіа партнер: «Ліга:Закон». Ексклюзивний медіа партнер: газета «Бізнес». Юридичний медіа партнер: Юридична газета. Медіа партнери: StockWorld.com.ua, TopEvents, InVenture.